Dag 10 en 11

14 juni 2016 - Lofthus, Noorwegen

Vandaag twee dagen in één.

Gisteren met mijn schoonmoeder de Preikestolen beklommen. Een klim van 4200 meter over ruig terrein. Wat was dat zwaar en wat heb ik respect voor haar dat zij deze tocht geheel heeft afgemaakt. De door sherpa's aangelegde paden waren bijna niet te doen en tot twee maal aan toe wilde ze het bijltje erbij neerleggen en terug gaan. Maar na een broodje met appel en bemoedigende woorden van Hollanders die van boven terug kwamen konden wij na drie uur en vijf minuten genieten van het uitzicht. Helaas moesten wij dezelfde weg terug en dit was voor onze knieën een behoorlijke aanslag.

Een kleine glijpartij van ma deed ons even schrikken. Gelukkig hield ze er alleen een geschaafde knie en een klein sneetje in haar neus aan over en is niet verder naar beneden gegleden.

Uiteindelijk waren wij om vijf voor zes weer beneden en werden wij opgehaald door Sandra, want nog vier kilometer naar de camping lopen zat er echt niet meer in, onze accu was meer dan op en was de zin om een stukje schrijven er ook even niet.

Vandaag ons boeltje weer opgebroken en zijn wij vertrokken naar Lofthus. Na een lange en zeer vermoeiende rit strandde wij op negen minuten voor de camping op een bergweg in een file. Bleek dat ze verderop met explosieven stukken rots aan het opblazen waren om de weg te verbreden. Wachttijd 45 minuten en wat doe je dan, Dan ga je lekker picknicken op de weg. Gezellig met een paar Noorse jongeren die op vakantie in eigen land waren.

Later dan gepland en meer dan vermoeid op de camping aangekomen. De camping is gesitueerd in een oude boomgaard met uitzicht op de gletsjer en een geweldig mooie fjord. Tijdens het eten keken we uit op een optreden van een Noorse Zanggroep. Niet te verstaan maar wel gezellig.